W 2016 roku w naszej Galerii zaprezentowano różnorodne formy artystyczne od malarstwa, przez rzeźbę, ceramikę czy fotografię.
Maj – czerwiec : 24.05 - 9.06.2016
„Ciągle w drodze”- prof. Marita Benke Gajda, Kraków ,-ceramika, rzeźba- wystawa na 35- lecie pracy twórczej prof. z krakowskiej ASP
Wystawa ceramicznych figurek jest przykładem małych form rzeźbiarskich. Marita Benke-Gajda podkreśla, że tworzy dla odbiorcy i to on i jego wybór są dla niej najważniejsze. Pragnie, aby jej anioły były podziwiane i kupowane. Jest to szczera i bardzo uczciwa deklaracja artysty dużego formatu. Rzeźbą ceramiczną zajmuje się od 1980 roku i od dwóch lat służy swoją technologiczną wiedzą studentom wydziału rzeźby ASP w Krakowie. Jej prace znajdziemy w zbiorach Muzeach Narodowych w Krakowie, Gdańsku i we Wrocławiu.
Czerwiec: 14 - 30.06.2016
„Lightbox” prof. Zbigniew Bajek , Kraków, fotografia, instalacje
4 etiudy filmowe „Kafka-oswajanie obcego” w 92. rocznicę śmierci Franza Kafki
Oprawa muzyczna: Mateusz Bednarz Katarzyna Zabielska – harfa
„Kafka – oswajanie obcego“
Uczestnicy działań: Lektorzy: prof. Adam Wsiołkowski, prof. Andrzej Bednarczyk, doc. Zbynek Janacek, dr Adam Organisty. Muzycy: prof. Janusz Sochacki – gitara, Katarzyna Kostrzewska – wokal.
W przestrzeni Galerii „Krypta u Pijarów” miały miejsce dwa wydarzenia: prezentacja banerów, instalacji , wielkoformatowych kolorowych fotografii Lightbox z tekstami nawiązującymi do utworów Kafki oraz projekcja filmów zrealizowanych w ramach projektu „Kafka – oswajanie obcego“.
W centralnym miejscu galerii znajdowali się muzycy – dźwięk ich instrumentów grany na żywo, wzmocniony muzyką elektroniczną ,nasilał się w przerwach pomiędzy czytaniem kolejnych aforyzmów, by w chwili zakończenia czytania przerodzić się w koncert.
Projekcja filmów – od kilku miesięcy realizowane były krótkie etiudy filmowe inspirowane ważnymi dla autora projektu „Kafka – oswajanie obcego“ dziełami praskiego pisarza: „Zamek“, „Ameryka“, „Proces“, „Kolonia karna“, „Przemiana“, „List do ojca“. Filmy te nie są próbą ilustrowania utworów Kafki. Mają charakter biograficzny, w związku z tym ich akcja lokowana jest w przestrzeniach ważnych dla autora projektu. Krypta u Pijarów jest jedna z tych przestrzeni.
Wrzesień - październik: 28.09 - 14.10.2016
„Trzy oblicza sacrum” Karolina Aszyk , Zbigniew Treppa, Wiesław Zaremba, Gdańsk, Istambuł. Fotografie
Projekt zakłada konfrontację trzech artystycznych postaw, autorów podejmujących w swojej twórczości różnie rozumianą tematykę sacrum.
Karolina Aszyk w cyklu tematycznym „POMIĘDZY” odwołuje się do sfery sacrum w sposób aluzyjny i dyskretny. Częstym odniesieniem w jej pracach jest pojęcie „przejścia”, które niekiedy nawiązuje do wymiaru Przejścia jako Paschy w rozumieniu jakie nadaje mu chrześcijańskie doświadczenie wiary. W najnowszym zestawie prac autorka posługuje się symbolizacją, która stawia odbiorcę na granicy doświadczenia religijnego i egzystencjalnego. Obraz napisany światłem pierwotnie ma charakter negatywowy i właśnie ta forma obrazowania wydała się jej najbardziej adekwatną, aby nie tyle pokazać rzeczywistość między mrokiem i światłem, zbudowanej na antynomii światła i cienia, ale moment przejścia z jednej rzeczywistości do drugiej, moment przemienienia gdzie światło napełniające od wewnątrz daje świadectwo rozpoczętej eschatologii.
Wiesław Zaremba od lat rozwija pasję fotograficznego dokumentowania obiektów sakralnych, często odsłaniając przed odbiorcą ich nieznane oblicze. Jedną z egzemplifikacji takiej postawy twórczej jest jego realizacja „WESOŁY CMENTARZ W SAPANCIE W RUMUNII”. W tym zestawie, autor z „etnograficznym” zacięciem ukazuje przed naszymi oczami „niezwykłe dzieło na pograniczu wszelkich europejskich kultur”.
Zbigniew Treppa w swojej twórczości w sposób świadomy podejmuje tematykę sakralną, poszukując języka adekwatnego dla wyrażenia tajemnic chrześcijańskiej wiary. Daje temu wyraz również w najnowszej realizacji „BRAMA”, która zdaniem autora „jest zaproszeniem do wejścia w obszar misteryjny”.
Listopad: 8.11 - 23.11.2016
Współbrzmienie” Paweł Olchawa, Miechów, Łódz, malarstwo
Paweł Olchawa - absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Grafiki i Malarstwa stosuje w swojej twórczości także techniką komputerową, co nie przeszkadza mu w zachwycaniu się naturą, rozmyślaniach o miłości absolutnej i nieprzemijającym bycie. Prace pokazane można traktować, jako zamknięte małe "opowieści" malarskie. Artysta chce pokazać swoją inspirację naturą, którą często przekształca w świat abstrakcyjnych odniesień, gdzie formalna budowa dzieła ma przewagę nad literacką treścią.