W 2017 roku w Galerii Krypta u Pijarów można było zobaczyć wystawy:
Plan wystaw z roku 2017.
Terminy, w których prezentowano poszczególne wystawy:
czerwiec - lipiec 2017 „Droga” Iwona Jesiotr Krupińska (Warszawa) , rzeźba, projekty
wrzesień - październik 2017 „Kulturowe ślady-kapliczki”, wystawa zbiorowa artystów z Małopolski ;ceramika, rzeźba, malarstwo, fotografia
październik - listopad 2017 „ Ćwiczenia duchowe „ Elżbieta Wasyłyk ( Poznań, Trzcianka, Szczecin ), malarstwo, rysunek
O wystawach i ich autorach.
czerwiec - lipiec 2017
„Droga” Iwona Jesiotr Krupińska (Warszawa) , rzeźba, projekty
„ Iwona Jesiotr-Krupińska studiowała, a później, broniła dyplom z rzeźby w mojej pracowni. Należała do najzdolniejszych studentów, z którymi miałem przyjemność pracować w ostatnich latach. Posiada wiele cech pozwalających upatrywać w jej osobie znaczącą osobowość artystyczną we współczesnej sztuce polskiej”. Prof. Jan Kucz
Urodzona w 1967 w Warszawie. Absolwentka LP oraz ASP w 1992 roku w Warszawie, Ukończyła wydział rzeźby u prof. Gustawa Zemły i Jana Kucza. Równolegle studiowała tkaninę eksperymentalną u prof. Wojciecha Sadleya oraz malarstwo u profesora Gustawa Maciąga. Zajmuje się rzeźbą, tkaniną eksperymentalną, ceramiką, akwarelą, malarstwem na jedwabiu, aranżacją przestrzeni oraz projektowaniem wnętrz.
„Tylko to, co sprzeciwia się duchowi, trafia w ślepą uliczkę. Natomiast to, co się rodzi z ducha i jemu służy, otwiera wszystkie drogi i prowadzi do wolności”.
wrzesień - październik 2017
”Kulturowe ślady – kapliczki” -wystawa zbiorowa prac studentów i absolwentów pracowni rzeźby w ceramice na Wydziale Rzeźby krakowskiej ASP.
Barbara Arabska Marita Benke-Gajda Maria Bieńkowska-Kopczyńska „Pestka”;Jan Biczysko Krzysztof Brzuzan Magdalena Cisło Bogdan Czesak Barbara Gajda;Weronika Gajda Zbyszek Gierczak Agata Kardas Beata Kopek Marek Nagraba; Jakub Niewdana Elżbieta Rydzewska Małgorzata Stańczyk Ewa Wróbel, Krystyna Zaboklicka, Barbara Zgoda
Rzeźba, ceramika, fotografie
„Kapliczka”-współczesne spojrzenie artysty na kapliczkę domową, przydrożną, miejską, zabytkowa ,historyczna, ścienna; wypowiedź w ceramice, malarstwie i rzeźbie artystów małopolskich, pracowników krakowskiej ASP i Liceum Plastycznego w Rzeszowie .
Wystawa ”Kulturowe ślady – kapliczki” to efekt projektu o tym samym tytule zrealizowanego przez stowarzyszenie „Ceramika bez granic”, w którym udział wzięli jego członkowie oraz zaproszeni goście.
Projekt ma na celu zwrócenie uwagi odbiorcy na nieco zapomniany już element naszego krajobrazu, jakim jest przydrożna kapliczka - niemy świadek dziejów, miejsce kultu tworzone z potrzeby serca przez tych, którzy byli tu przed nami. Wiele z tych obiektów zbudowanych z nietrwałych materiałów znika powoli z naszego krajobrazu. Chcąc zachować o nich pamięć stowarzyszenie stworzyło wystawę fotografii kapliczek napotkanych przy drogach powiatu krakowskiego. Towarzyszy jej ekspozycja prac – autorskich interpretacji tematu, które także znajdą swoje miejsce w przestrzeni powiatu krakowskiego i mamy nadzieję wpiszą się na stałe w jego krajobraz.
październik - listopad 2017
„ Ćwiczenia duchowe „ Elżbieta Wasyłyk ( Poznań, Trzcianka, Szczecin ), malarstwo, rysunek
z cyklu Ćwiczenia duchowe; Chopin; Droga krzyżowa; malarstwo, pastele, akryle, rysunek
Elżbieta Wasyłyk - malarka, dr hab. prof. ndzw. Akademii Sztuki w Szczecinie .Zajmuje się malarstwem sztalugowym, ściennym i projektowaniem witraży, krytyką sztuki i poezją. Jest laureatką min. VI Biennale Sztuki Sakralnej w Gorzowie Wlkp. Trzykrotnie nominowana do nagrody Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego, laureatka Nagrody ZPAP XXIII Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie 2010.Jest autorką licznych polichromii, witraży a również wierszy.
„Od 2015 roku rozwijam cykl malarski, który zatytułowałam Ćwiczenia duchowe. Merytorycznie wiąże się on z wcześniejszymi cyklami: Kształt obecności, ReKreacja, misterium osoby oraz Chopin W tym ostatnim pojawił się motyw dłoni na klawiaturze, który stał się bezpośrednią przyczyną stylistyczną tego najmłodszego cyklu. Poprzez kolejne realizacje pragnę w nim zwizualizować to, co najbardziej wewnętrzne w osobie. Myślenie, rozumienie, medytacja, kontemplacja itp. znalazły się w przestrzeni sztuki dzięki takim artystom jak min. Auguste Rodin (Myśliciel), Rembrandt van Rijn (Portret matki), Gian Lorenzo Bernini (Ekstaza św. Teresy) czy Georges de La Tour (Sen św. Józefa). Szukam jednak innego sposobu na wyrażenie tych i podobnych treści i to nie tylko poprzez sylwetę postaci i mimikę twarzy. Interesuje mnie wysiłek duchowo; intelektualny, którego zwieńczeniem może być również radość i odwaga oraz transformująca jestestwo człowieka kontemplacja jako światło rozumienia. Motyw proroka, który pojawił się w tym cyklu stanowi jego tematyczną dominantę znaczeniową.”
( Elżbieta Wasyłyk)